Translate

torsdag 27 december 2012

Merry Swedish Christmas

Då har jag fått fira amerikansk jul. TVÅ gånger tillochmed.

Första var ju som sagt den tjugofjärde med min nya värdfamilj. Började med att jag vaknade klockan 7 av att Mikayla (ja hon stavar sitt namn så) bankade på min dörr och skrek "SANTA WAS HERE!!!!". Jag kastade mig såklart upp ur sängen och sprang till julgranen. eller gjorde jag? inte riktigt, sov med halvöppna ögon ungefär första halvtimmen. zombie är nog ett passande namn på mig den morgonen. Men glad var jag, det var ju ändå julafton! Normalt sett så firar ju amerikanarna jul den 25, men eftersom att min värdpappa skulle flyga iväg då (han är pilot) så blev det att vi firade dagen innan. Dom två små flickorna som var här var väldigt glada att svenskarna firar ju den 24, då får man ju öppna julklapparna tidigare!!!!!
Så vi hade en svensk/amerikansk jul. Alla sa "Merry Swedish Christmas" till alla hela dagen, det var lite kul. Så på morgonen delade vi ut paketen och alla öppnade allt. Av mina värdföräldrar fick jag en massa kläder som jag hade fått välja ut några dagar innan. sen började jag baka och laga mat. Gjorde egna svenska köttbullar (stolt) (väldigt stolt faktiskt, var ju tvungen att blanda rått kött mådde ganska illa efteråt). men dom blev ganska bra iallafall, alla tyckte om dom! Sen så bakade jag en prinsesstårta, inte så juligt kanske, men min värdmamma smakade den på afs mötet för länge sedan och hon tyckte så mycket om den. Vi åt jullunch med potatisgratäng (en version av jansson frestelse), ham, green beans, bread rolls och swedish meatballs. gott vare. sen gjorde vi inte så mycket mer. Tog det lugnt, spelade spel.
Jag bjöd på glögg från Ikea också. Vi var ju där dagen innan, och oj vad svensk det var! allt såg ut precis som hemma i sverige. Det var kul att dom hade alla svenska namn kvar på prislapparna, så det var jättekonstigt att se en massa svenska ord överallt. I restaurangen hade dom ungefär samma mat som i sverige. Köttbullar såklart, och amerikanerna måste ju ha sin mac&cheese, så det fanns också. Vi fikade bara, daimtårta. guuuuuuuuud så gott. Sen åt vi mjukglass också (ett måste). Amerikanska Ikea hade också en jättestor section med en massa svensk mat. Räkor, lax, sill, chips (ANNA!!!!!!!), sylt, kaviar, kakor, älg-pasta, allt möjligt. Men som sagt, vi köpte med oss glögg som alla fick smaka och det var en stor hit!
På eftermiddagen åkte jag iväg till min gamla värdfamilj och spenderade natten där. Det ska jag skriva om imorgon tror jag. Juste, idag snöade det faktiskt! iochförsig bara i ungefär tre sekunder, och det var de minsta snöflingorna jag någonsin sett. Men snö vare iallafall.

pizzabak den 23:de

brownies som alla tyckte om

julpynt

sötaste granen

                            
               
brevlåda såklart

LETTER FROM SANTA! they're so lucky

Mikayla, 10

Avery, 4

kaos på julmorgonen

glad

ännu gladare

santa liked the cookies and milk 



efter

coolaste popcornmaskinen

Min värdpappas sons flickvän klädde ut sig till Ariel och överraskade avery (som är galen i disney prinsessorna). Hon trodde helt seriöst att det var tomten som hade skickat Ariel till henne i julklapp. "Best christmas EVER" tyckte hon efter det. så himlans söt.


köttbullar på gång


prinsesstårta

christmas food


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar