Translate

tisdag 16 oktober 2012

back on track

två inlägg på två dagar, woho, någon satsar. nej men jag tänkte berätta lite om förra helgen. Vi hade ju en mandatory läger lördag-söndag med organisationen jag åker med, AFS. vi hade så himlans roligt hela helgen. människor från över hela världen, så coolt att höra allt om allas hemland. Det bästa är att vi alla har blivit så bra vänner. eftersom att vi är i samma situation och känner nästan precis likadant om allt så är det så lätt att prata och umgås. så fort någon säger nåt så håller alla med, vi skrattar åt samma saker och många av hos har likadana historier om saker som har hänt. Det är svårt att förklara, men allt känns bara så bra när man kan sitta och prata med folk i flera timmar som har varit med om exakt samma sak. vi har alla varit homesick och det SUGER här borta. det är inte liksom sommarlovs homesick när man är borta två veckor i skåne och dör för att man "längtar hem till sin sköna säng". eller när man är på läger 3 h hemifrån och man känner inte en enda person. nej nej, det här är sååååå mycket värre, man kan ju inte göra ett dugg åt det. försöka sova bort det typ. Då ska ni veta hur skönt det är att veta att bara en halvtimme, eller mindre ifrån en så finns det någon som känner precis likadant. någon som också är borta hemifrån, någon som inte har sin familj i närheten. det är bara att slå en pling till någon annan utbytis, prata lite, så känner man sig bättre.
men iallafall, lägret var såååååååå roligt, det mesta. vi kom dit på lördag vid 8 (!!!) på morgonen (ungefär 40 min hemifrån). man "checkade in" (i den lilla stugan med knappt någon el) och sa hejdå till familjen. sen började lyssnandet. vi lyssnade och lyssnade och lyssnade och lyssnade och lyssnade lite till. några minuters paus. mer lyssnande, lite diskutering, lite övningar och ännu mer lyssnande. visst är några av grejerna riktigt intressanta, men när de pratar om samma saker over and over again så blir det lite långtråkigt efter ett tag. men med lite breaks här och där då man har tillåtelse att chattra med folk så går det väl bra.
så vi fortsatte att lyssna och diskutera och dela med sig av historier ett bra tag, på eftermiddagen vid fem var vi klara för dagen. då hade vi haft många pauser då vi åt och åt och åt och åt. ni som funderar att åka som utbytesstudenter med AFS, en sak ska ni veta, man går aldrig hungrig på möten och läger. det finns alltid en massa massa mat och snacks och grejer som man får äta hur mycket man vill av. ett STORT plus (anna, chips finns i påsar fyra gånger så stora som på willys, själva chipsen är också större haha). Till lunch hade dom köpt subway och chick-fil-a, gött gött. m&m's fanns också, jag dööööör vad gott, har nog seriöst aldrig ätit så mycket m&m's förut. jag och essi (finland) hällde upp i koppar som vi hade med oss vart vi än gick under hela helgen. på kvällen upptäckte vi att dom hade peanut m&m's, då fick vi spel och åt upp ungefär hela den gigantiska påsen. På kvällen var det hamburger och hotdog grillning (amerikanskt gånger enmiljard), satt vid ett långbord och hade trevligt ganska så länge. ända tills myggäcklen kom och jag var tvungen att byta till jeans... Senare gick vi igenom skogen till en brasa där det var meningen att vi skulle grilla smore's. vid det laget rullade jag (de flesta) ungefär fram så det var inte så många som åt. Jag och Essi hade party på en brygga (vi ville ha stora högtalare men det fanns inga mitt ute i skogen bredvid bäcken, så vi fick använda hörlurar istället). Vi gick tillbaka och flyttade alla stolar och bord i rummet (det enda som fanns i huset) och så hade vi ett litet party där inne. skulle inte förvåna mig om högtalarna spräcktes. kul vare iallafall. kvällen började lida mot sitt slut och alla började packa upp sina sovgrejor. jag hade med mig något som såg ut som en militärrsäng som jag fick låna av uncle tony. det knarrade något så otroligt så jag försökte ligga så still jag kunde, men nej det bestämde sig för att vara obekväm så jag väckte alla med mitt knarrade x antal gånger under natten. somnade inte förens tidigast fyra, väcktes vid sju för då hade alla en halvtimme på sig att gå upp och gå och haika lite. skojar du? vi sov tre timmar och så måste vi upp och HAIKA halv åtta på morgonen. vet inte riktigt varför de ens kallade det för haik. det var en två meter bred stig med lyktstolpar i skogen (med klippt gräs). vi gick i tio minuter (högst), vände och gick tillbaka. ohh så värt. sen åt vi frukost och lyssnade musik från alla olika länder. Efteråt fick de för sig att vi skulle ha dragkamp "för att öka sammanhållningen och lära oss att sammarbeta". det gick väl inte så jättebra. alla var trötta och jag tror inte att någon förstod att vi faktiskt skulle försöka hitta på en teknik att använda tillsammans. men det var kul. sen var det dags att lyssna lite till. jag och Essi åt mer m&m's, lyssnade mer och sen var det klart.
Sammanfattat så var det en underbar helg, även fast vi alltid inte fick göra vad vi ville så hade vi kul ändå. volontärerna är också helt fantastiska, så himla snälla. det är som sagt jätteskönt med såna här möten och läger då man får träffa och prata med alla utbytesstudenter. Vi har allihop så kul tillsammans, som en stor familj är vi. är så glad att jag har fått träffa varenda en av dom!

okej, så mina bilder är ungefär de värsta i världshistorien, men jag ska köpa en ny kamera inom kort. bilderna nedan är lånade från andra!

flickor

essi, tomas, me

tomas, essi, me, alfonso. så trötta att vi kunde dö, men glada ändå.

essi


skräckfilms scenario ute i det där skogen alltså. det var en massa övergivna stugor och världens läskigaste toalett. vi kände för att ta en otäck bild.

sovsalen men min milittärsäng till vänster

vänster stående: Anee (pakistan), Gisa (tyskland), Elise (tyskland), Cornelia (madagaskar), Roberta (italy), Essi (finland), Valeria (italy), Luana (france), Helena (brazil), Constanza (italy), Andrea (norway), Kim (tyskland), Caterina (italy), Ratu (indonesia).
vänster sittandes: Hannes (tyskland), Alfonso (chile), vetintehurjagstavarhansnamn (indien), James (kina), Matt (österrike), Tomas (chile).

tänker absolut inte skriva alla namn igen.


1 kommentar: